Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2010

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΕΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΒΟΤΚΑ

Φετος οι λεμονιες στον κηπο γεμισαν καρπους απο νωρις.Τα κλαδια εγειραν και σχεδον ακουμπησαν στη γη απο το βαρος.Τα Χριστουγεννα ητανε το πιο πρωτοτυπο δεντρο,στολισμενο με κιτρινες μπαλες και μια μυρωδια ολο γλυκα.




Μα τοσα λεμονια τι να τα κανεις τελικα;Γεμιζω τσαντες και τις χαριζω στη γειτονια.Τη δευτερη φορα μου λενε ευγενικα,ξερεις εχουμε κι εμεις πολλα λεμονια και δεν θα χρειαστουμε αλλα.Αποφασιζω να φτιαξω συμπυκνωμνη λεμοναδα για το καλοκαιρι,που ειναι πολυ δροσιστικη και χωνευτικη συγχρονως.Τα πρωτα μπουκαλια μπηκαν στο ψυγειο,τα δευτερα τα χαριζω κι αυτη τη φορα τα δεχονται ευχαριστως.
Προσπαθω να σκεφτω κατι αλλο και ξαφνικα μου λεει στη δουλεια η Ευανθια,μα γιατι δεν φτιαχνεις λιμοντσελο;

Η τελεια ιδεα.Βρισκω στο νετ τη συνταγη του Παρλιαρου.
Βαζουμε σε ενα μεγαλο βαζο ενα μπουκαλι βοτκα(750ml) και καθαριζουμε με πολυ προσοχη τεσσερα μεγαλα λεμονια για να παρουμε την κιτρινη φλουδα τους,χωρις σχεδον καθολου απο το ασπρο στρωμα που ειναι απο κατω.
Πολτοποιουμε τη φλουδα μαζι με 150 γρ.ζαχαρη και τα προσθετουμε στη βοτκα.Σφραγιζουμε και τα αφηνουμε να περιμενουν για τεσσερις μερες.
Φτιαχνουμε στη συνεχεια ενα σιροπι με 170γρ.νερο και 150γρ. ζαχαρη.Το αφηνουμε να κρυωσει εντελως και στο μεταξυ σουρωνουμε καλα το υπεροχο υγρο που μας εχει δωσει η βοτκα με το αρωμα του λεμονιου.

Προσθετουμε το σιροπι και εχουμε ενα λικερακι θαυμα φτιαγμενο απ'τα χερακια μας.Βεβαια μπορουμε να φτιαξουμε το λιμοντσελο και με οινοπνευμα ποτοποιιας,αλλα χρειαζεται προσοχη γιατι το οινοπνευμα αυτο εχει 95 βαθμους κι εμεις χρειαζομαστε 40-45 βαθμους αλκοολης για να φτιαξουμε το λικερ.Αρα προσθετουμε ιση ποσοτητα νερου στο οινοπνευμα για να εχουμε τους βαθμους που απαιτουνται.Στην παρασκευη αυτη αλλαζουν λιγο τα πραγματα,γιατι χρειαζεται να προσθεσουμε και μεγαλυτερη ποσοτητα ζαχαρης ισως 900γρ,σε συνολο ενος λιτρου αλκοολ.
Εγω δεν αγαπαω τη ζαχαρη και δεν μπορω να γευτω γλυκα πραγματα,γιαυτο και δεν βαζω τοση πολλη.


Προτεινω λοιπον να δοκιμασετε το λικερακι σας οταν το σουρωσετε και πριν φτιαξετε το σιροπι.Τοτε θα καταλαβετε τη γευση του και αναλογα με την επιθυμια σας θα βαλετε και τη ζαχαρη.Για καποιους που αποφασιζουν να το φτιαξουν για πρωτη φορα,η πρωτη συνταγη εχει τελειο αποτελεσμα.Θυμηθειτε οτι το λιμοντσελο μπορει να γινει επισης με γκραπα,τσιπουρο,η ρακι.
Ερασιτεχνες ποτοποιοι λοιπον και οι φιλοι μας οι Ιταλοι εχασαν το πιο γλυκο τους μυστικο,αλλα τι σημασια εχει,μηπως και οι Ολλανδοι δεν φτιαχνουν φετα;



Υ.Γ.Ο μαιντανος ηρθε απο τον κηπο και θρονιαστηκε εκει,γιατι ως γνωστον ο μαιντανος παει παντου.


Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2010

TΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΖΩΓΡΑΦΙΖΕΙ



Βραδια Καρναβαλιου


Η λεξη ειναι λατινογενης και προερχεται απο το Carne(κρεας) και vale(περναει).Ουσιαστικα υπονοει την αποχη απο την καταναλωση κρεατος και εχει την ιδια ακριβως σημασια με την λεξη Αποκρια που χρησιμοποιουμε επισης.Τα εθιμα της αποκριας εχουν τις ριζες τους στην αρχαια Ελλαδα και στην παγανιστικη λατρεια του Διονυσου,που ηταν ο θεος του οινου και της διασκεδασης.
Pieter Brugel "Η Μαχη του καρναβαλιου με την σαρακοστη"


Στην χριστιανικη λατρεια τα εθιμα αυτα διατηρηθηκαν και η αποκρια γιορταζεται με μεταμφιεσεις,γλεντια και σκωπτικη διαθεση.Σατυρικοι στιχοι και αυτοσχεδια τραγουδια,αναφερονται με μεγαλη αθυροστομια σε γεγονοτα της καθημερινης ζωης,προσωπα και περιστατικα και προτρεπουν τον κοσμο να ξεφαντωσει.



Καρναβαλι στο Παρισι


Paul Klee "Καρναβαλι"

Miro "Το καρναβαλι του Αρλεκινου"

Wolfgang Heller "καρναβαλι"

"οι μασκες "του Ενσορ
Το καρναβαλι και οι μεταφιεσεις του ειναι μια τεραστια ψυχικη διεξοδος που με αφορμη τα εθιμα και τις συνηθειες τοσων ετων προσφερει στον ανθρωπο την διαφυγη απο την πραγματικοτητα και την απελευθερωση εσωτερικων δυναμεων και παρορμητικων ενεργειων που κατοικοεδρευουν στο υποσυνειδητο και αναδυονται ατοφιες και δυναμικες.
Οι χοροι,το σκωπτικο ξεφαντωμα,τα γλεντια γεφυρωνουν εστω και για λιγο,τις ανθρωπινες ανισοτητες,το χασμα αναμεσα στις κοινωνικες ταξεις,τις αντιθεσεις και τις διαφορες σε ολες τις ηλικιες και στα δυο φυλα.Ο Ουμπερτο Εκο λεει, οτι κατα την διαρκεια του καρναβαλιου, το ασεμνο γινεται μια περηφανη διακηρυξη των δικαιωματων του σωματος.

Σπυρου Βασιλειου "Το τραπεζι της Καθαρης Δευτερας"
Με το τελος των τριων εβδομαδων του καρναβαλιου και την ζηλευτη και απολαυστικη γαστρονομια της καθαρας Δευτερας,αρχιζει η μεγαλη τεσσαρακοστη,που απλωνεται σε σαραντα οκτω μερες νηστειας(γιαυτο και λεγεται μεγαλη) και ετοιμαζει σωμα και νου για τον εορτασμο του Πασχα.
Θυμαμαι οταν ημουνα παιδι και ερχοταν στο σπιτι η ξαδερφη της μητερας μου,γεματη φαντασια και λιγη τρελλα, μαζι με τα φανταχτερα ρουχα που κουβαλουσε,για να μας μασκαρεψει ολους για τον τοπικο χορο.Τοτε ολη η διαδικασια μου φαινοτανε μαγικη και μαλλον ευρισκα φοβερη την ιδεα να με θαυμαζω στον καθρεφτη με κραγιον και κοκκιναδι στα μαγουλα.Να γιατι το καρναβαλι αποδεσμευει επιθυμιες και χαλαρωνει τα ηθη.
Τωρα πια ελαχιστα με δελεαζει η ιδεα του μασκαρεματος και καμμια φορα με ενοχλει κιολας.
Δεν μου αρεσει η αποκρια και οτι χυδαιο την συνοδευει μου χαλαει την διαθεση.



Ενα τραγουδι του Σαββοπουλου με τους Ονιραμα.Δεν ξερω αν εχει σχεση με το θεμα,αλλα μας καλει να ζησουμε την πιο ομορφη μερα και ισως να ειναι μεσα στο καρναβαλι, μια μερα σκωπτικη,με ξεφρενους ρυθμους,γεματη ενταση,τρυφεροτητα και παθος.



Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2010

ΑΘΕΑΤΟΣ CARAVAGGIO

Σε μια γωνια της Ρωμης κοντα στην P.Navona βρισκεται η θαυμασια βασιλικη S.Luigi Dei Francesi.Χτισμενη το 1518 με την εποπτεια και την φροντιδα της Αικατερινης των Μεδικων, ειναι αφιερωμενη στην Παναγια,στον Αγιο Διονυσιο τον Αεροπαγιτη και στον Λουδοβικο ΙΧ βασιλια της Γαλλιας.

Στο θαυμασιο εσωτερικο της κρυβει εκτος των αλλων τρια μοναδικα εργα του Caravaggio.
O Michelangelo Merisi οπως ηταν το πραγματικο του ονομα ξεκινησε απο το Caravaggio μια μικρη πολη κοντα στο Μιλανο και θεωρειται σημερα απο ολους τους ερμηνευτες του εργου του ο κορυφαιος ζωγραφος του μπαροκ κι αυτος που ασκησε τεραστια επιδραση στους ομοτεχνους του.
Η κοχη της βασιλικης του S.Luigi οπου βρισκονται οι πινακες φωτιζεται απο ενα διακριτικο φως που χρειαζεται λιγα κερματα καθε φορα που σβηνει σε μια μεταλλικη σχισμη, για να αναψει ξανα και να φωτισει το μεγαλειο του δημιουργου.

Ο Αγιος Ματθαιος και ο Αγγελος.


Το Μαρτυριο του Αγιου Ματθαιου

Η κληση του Αγιου Ματθαιου.

Ο σημαντικοτερος πινακας που εχει δεχτει και τις περισσοτερες ερμηνειες απο τους ειδικους.
Εικονιζεται ο Χριστος να καλει τον Ματθαιο για να τον ακολουθησει στο δρομο του θεου.
Ο Ματθαιος ηταν τελωνης,ειχε πολλα χρηματα,ισχυρους φιλους και ζουσε μια διαφορετικη ζωη.Μια μερα που ο Χριστος τον συναντησε να μετραει τα χρηματα του μαζι με τους φιλους τον καλεσε να τον ακολουθησει.Διπλα στον Χριστο φαινεται ο Πετρος και στο τραπεζι καθεται ο Ματθαιος.Ο Χριστος απλωνει το χερι του με δισταγμο,η κινηση δεν εχει καμμια ενταση,και δειχνει τον Ματθαιο,ο οποιος φαινεται να εκπλησσεται και δειχνει με το χερι του τον εαυτο του,σαν να αναρωτιεται αν ειναι αυτος που καλει ο Χριστος.Στα δεξια του Ματθαιου στεκεται ενα παιδι και στα αριστερα του ενας ανθρωπος μεγαλυτερης ηλικιας,που φαινεται αφοσιωμενος στα χρηματα.Πολλοι ερμηνευτες του εργου υποστηριζουν, οτι οι τρεις μορφες ειναι ο ιδιος ο Ματθαιος σε τρεις φασεις της ζωης του.Ενα παιδι οπως ηταν καποτε με την απορια στο βλεμμα,ο ιδιος στην παρουσα φαση της ζωης και αυτος που θα ειναι στο μελλον,παραδομενος στην λαγνεια του χρηματος.
Αν παρατηρησουμε προσεχτικα θα δουμε οτι ο πινακας χωριζεται σε δυο μερη.Στο αριστερο μερος τα προσωπα ειναι ντυμενα με τα ρουχα της εποχης του Καραβατζιο και στα δεξια τα προσωπα ειναι ντυμενα με τα ρουχα των Ιουδαιων της εποχης του Χριστου.Αυτο μας δειχνει οτι το εργο δεν τοποθετειται σε μια συγκεκριμενη εποχη,αλλα η κληση του Χριστου προς τον ανθρωπο για να ακολουθησει τον δρομο του θεου ειναι συνεχης και διαχρονικη.Ειναι η εσωτερικη αναγκη της αναζητησης και της ισορροπιας που πρεπει να ικανοποιηθει στο διηνεκες του χρονου.O δρομος που περιεχει την προσφορα,την αγαπη προς τον συνανθρωπο και στοχευει στην αληθεια.Σ'αυτη τη διαδρομη ο ανθρωπος γινεται το υπερτατο ον,με αυταπαρνηση και γνησιοτητα.
Ο Καραβατζιο ειχε την πιστη μεσα του.Ισως οχι με την εννοια της καθημερινης τυπολατρειας,αλλα σαν εσωτερικη δυναμη και αναγκη της ψυχης.
Σημαντικη ειναι και η παρουσια του Πετρου διπλα στον Χριστο,που δειχνει με τον ιδιο τροπο προς τον Ματθαιο.Ο Πετρος ειναι ο δημιουργος της πρωτης εκκλησιας και θεωρειται ο πρωτος Παπας της Ρωμης.
Πανω απο το κεφαλι του Χριστου διακρινεται ενα παραθυρο και στο εσωτερικο του ο σκελετος στο σχημα του σταυρου.Το φως διαχεεται συγκλονιστικα,φωτιζει το προσωπο του Χριστου και σηματοδοτει το περασμα απο τον θανατο στη ζωη.
Η τεχνικη που εισηγαγε ο Καραβατζιο ειναι η χρηση του "chiaroscuro",η αντιθεση φωτος και σκιας, που μοιαζει με κινηματογραφικο φωτισμο και ειναι δικη του ανακαλυψη.
Οι φωτοσκιασεις στα εργα του ειναι ενα μοναδικο παιχνιδι που σφραγιζει την τεχνοτροπια του με μια γνησια εικαστικη εκφραση.

Η λεπτομερεια στο προσωπο του Χριστου
Το μικρο αγορι που στεκεται δεξια απο τον Ματθαιο με την εκφραση αποριας στο βλεμμα,ειναι ντυμενο με τα ρουχα της εποχης του Καραβατζιο στα χρωματα του μπαροκ.
Οσο διαρκουσε η επισκεψη μας εκει,η διακριτικη συνοδεια της μουσικης απο το εκκλησιαστικο οργανο ολοκληρωνε την οπτικοακουστικη εμπειρια.
Ο Caravaggio εφυγε απο την ζωη σε ηλικια τριαντα οκτω ετων και φετος συμπληρωνονται 400 χρονια απο τον θανατο του.

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2010

ΠΑΜΕ ΡΩΜΗ


Κι ετσι βρεθηκαμε να πεταμε πανω απο τα συννεφα Κυριακη πρωι με κατευθυνση τη δυση.
Προορισμος μας η πρωτευουσα της Ιταλιας.Μια βολτα στη Ρωμη ειναι μια περιηγηση στις τεχνες και στην Ιταλικη αναγεννηση του 14ου αιωνα,που στολισε με απειρα αριστουργηματα και μνημεια την πολη και αποτελουν πλεον παγκοσμια κληρονομια.Κυριακη πρωι και με την διαφορα της ωρας εχουμε αρκετο χρονο για καφε και ασκοπη βολτα,χωρις συγκεκριμενο προορισμο.
Το λατρεμενο μας τεκνο μας εγκαταλειπει αμεσως και κατακοπο απο το clubbing των εορτων πεφτει σε χειμερια ναρκη.
Αποφασιζουμε εκδρομουλα στο Frascati και περπαταμε προς το Termini οπου οι ουρες στα εισιτηρια κανουν κυκλους και μεχρι να συντονιστουμε με τα μηχανηματα αυτοματης εκδοσης το τραινο εχει σφυριξει τρεις φορες σε ρυθμο αποχαιρετισμου.
Αποχωρουμε με την αποφαση να παμε στο Frascati την ημερα των Θεοφανειων.Περπαταμε χαλαροι προς τις Ισπανικες σκαλες που ειναι κοντα στο ξενοδοχειο μας με την σκεψη αν το παιδι μας ξυπνησει να το παρουμε μαζι μας.
Οταν φτανουμε στην κορυφη της σκαλας ολοκληρη η βαρια βιομηχανια της Ιταλικης μοδας ειναι ξυπνια και δουλευει με εντατικους ρυθμους.Ολα τα καταστηματα της αριστοκρατικης περιοχης με τους πιο διασημους οικους της Ευρωπης ειναι ανοιχτα και ο κοσμος σχηματιζει ουρες μπροστα στον ευγενικο πορτιερη που καθε λιγο ανοιγει την πορτα του για να περασει ενα μικρο πληθος,με σκοπο να βρει το κελεπουρι των εκπτωσεων.Οι γυρω δρομοι(Condotti,Frattina,Del Corso) εχουν αποκλειστει για τα αυτοκινητα και o συνωστισμος ειναι τεραστιος.
Η Ιταλια ανακαλυψε οχι αργα το κρυμμενο της χρυσορυχειο και κει που εβλεπες την πολη να ερημωνει τις Κυριακες τωρα μενουν ολα ανοιχτα και τα ευρωπουλα συρρεουν με την ουρα.Βεβαια οι μεγαλοι οικοι εχουν ηδη βαλει στις βιτρινες τους την καινουρια κολεξιον και αυτη δεν εχει εκπτωσεις,η διαλεγεις ενα ωραιοτατο πορτοφολακι απο τον FENDI και λες επιτελους θα γινει δικο μου με 50% και σου λενε με μεγαλη στενοχωρια, οτι το μαυρο χρωμα δεν εχει εκπτωση,το καταπρασινο της χλοης ομως ,που μοιαζει με αξεσουαρ του φλωρινιωτη,μπορει να γινει δικο σου αμεσως σε χαμηλη τιμη.Η περιοχη ειναι ωραιοτατη και βλεπεις πολυ φροντισμενους ανθρωπους που σου φτιαχνουν την διαθεση,αλλα αν χωθεις και στα γυρω στενα τοτε σιγουρα θα βρεις πολυ ομορφα πραγματα σε καλες τιμες.Και ειναι αυτο που θαυμαζω στους Ιταλους.Η φινετσα και το design και στο πιο μικρο αντικειμενο.Ολα φτιαγμενα τελεια,με ομορφια και καλη ποιοτητα.



Ανεβαινοντας την Condoti προς τις Ισπανικες σκαλες,συναντας το συντριβανι μισοβυθισμενο πλοιο,εργο του Μπερνινι και υστερα απο την κορυφη θαυμαζεις τη θεα.


Ο οικος GUCCI και η βιτρινα του

Οι τσαντες στην βιτρινα του VALENTINO.Τις λατρεψα και εμεινα ωρα να τις κοιταζω.



Χρωματα στα κτιρια της Ρωμης


FENDI.Ο οικος το βραδυ με την χριστουγεννιατικη φορεσια του.


VIA VENETO
Γιαννα και Χριστιανα στο Τρανστεβερε,μια μποεμ συνοικια που φερνει λιγο στη δικη μας Πλακα.


Το HARRYS BAR στη Βια Βενετο εγινε γνωστο απο την συμετοχη του στην ταινια του Φελινι DOLCE VITA.Σημειο συναντησης για διασημοτητες μεχρι σημερα προσφερει εξαιρετικο φαγητο και ποτο σε πολυ τσουχτερες τιμες.

Ε με τοσο περπατημα ας πιω και γω ενα καφεδακι να παρω δυναμεις να συνεχισω γιατι εχουμε ακομα βιτρινες,φαγοποτια και τεχνη.

Κυριακή, 10 Ιανουαρίου 2010

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ


Αγαπημενα μου φιλαρακια ειμαι παλι εδω.Το ταξιδακι τελειωσε και απο χτες το βραδυ γυρισαμε στις καθημερινες ασχολιες.Περασα καλα,ξεκουραστηκα και ξαναειδα αγαπημενα μερη.Φετος ειχα υποσχεθει στον εαυτο μου να γιορτασω διαφορετικα και μετα τις βαρδιες των Χριστουγενων και της Πρωτοχρονιας που ολοι εσεις γιορτασατε με τους αγαπημενους σας και πολυ καλα κανατε,ηρθε και η δικη μου ωρα για διακοπες
Την Ρωμη την αγαπω πολυ,ητανε το πρωτο μου ταξιδι στο εξωτερικο και οι πρωτες εντυπωσεις απο μια αλλη χωρα.Απο τοτε ξαναπηγα και παντα με υποδεχεται με την ιδια χαρη.Αυτη τη φορα ειχε τσουχτερο κρυο γιατι ολα τα βουνα γυρω της ηταν γεματα χιονι και τα εβλεπες καθαρα στην προσγειωση,αλλα και βροχη σχεδον καθημερινα.Αυτο δεν μας εμποδισε να κανουμε μεγαλες αποστασεις με τα ποδια και να απολαμβανουμε μαζι με ολους τους αλλους τουριστες το μεγαλειο της αιωνιας πολης.
Βεβαια καθημερινα εριχνα κρυφες ματιες στα μπλοκακια σας και διαβαζα οσα γραφατε,αλλα μεχρι εκει ,γιατι ειπαμε να μην κανουμε blogging απο μακρια.
Χαρηκα τοσο πολυ οταν βρηκα τις ευχες σας για την γιορτη μου που σχεδον δακρυσα.Σας ευχαριστω παρα πολυ που με θυμηθηκατε ολοι και περασατε απο το σπιτακι μου να αφησετε την αγαπη σας.Ομως το βρηκατε αδειο και λυπηθηκα πολυ που δεν ημουν εκει να σας κερασω ενα γλυκακι.
Γιαυτο σημερα περαστε απο τον μπουφε μου ,αφηνω εκει οτι πιο γλυκο για σας,γιατι σας αξιζει το καλυτερο.












Βεβαια μια μελαγχολια με επιασε με την επιστροφη,γιατι ειδα ολα τα στολιδια των χριστουγεννων και το δεντρακι και σκεφτομαι οτι πρεπει να τα μαζεψω ολα για τις κουτες και να το πιστεψω οτι οι γιορτες τελειωσαν και η καθημερινοτητα ειναι παλι εδω,αλλα τι πειραζει,ετσι εχουν αξια οι ξεχωριστες μερες.Και η πιο μεγαλη χαρα θα ειναι να περασει κι αυτη η χρονια με οσες εκπληξεις εχει μεσα της και σ'ενα χρονο ναμαστε παλι εδω ολοι με υγεια,σοφοτεροι και καλυτεροι,για να γιορτασουμε ξανα.
Γιατι το ταξιδι εχει αξια και η ζωη ειναι παντα ομορφη.Το φως ειναι καλυτερο απ'το σκοταδι.