Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

TΑ ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ


"Ηταν η πρωτη φορα που εβλεπες ενα κειμενο,στο οποιο η καθαρευουσα,τα γαλλικα,η αργκο,το αποσπασμα απο ενα Λατινο συγγραφεα γειτονευε μ' ενα λαικο τραγουδι.Πρωτη φορα συναντησα τετοια πολυγλωσσια".
Με αυτα τα λογια ο Σταματης Φασουλης προλογιζει στο LIFO την μεταφορα στο θεατρικο σανιδι απο τον ιδιο ενος βιβλιου απο αγαπησα πολυ.Προκειται για το τριτο στεφανι του Κ.ΤΑΧΤΣΗ.Το βιβλιο πρωτοεκδοθηκε το '62 και δεν το διαβασε κανεις.Επανεμφανιστηκε το '71 και στα επομενα χρονια διαβαστηκε απιστευτα πολυ κυριως μεσα στις φυλακες απο πολιτικους κρατουμενους της τοτε χουντας.
Εγω το ανακαλυψα στα τελη της δεκαετιας του '70 ,οταν η μεταπολιτευση εχει αφησει πια ελευθερες και τις πιο ανατρεπτικες φωνες (δεν θα μπορουσε να κανει κι αλλιως) και μεις φοιτητες τοτε της προσφατα πληγωμενης Νομικης,αναζητουσαμε την κουλτουρα μας και την πολιτιστικη μας ταυτοτητα.
Ο Ταχτσης θα φτιαξει με μια εκπληκτικη μυθοπλασια ενα εξαιρετο καμβα της Αθηναϊκης κοινωνιας -αστικης και μη-της δεκαετιας του '30.Με μια αβιαστη γλωσσα,που θεωρω οτι ειναι και το πιο υπεροχο στολιδι του βιβλιου,μια γλωσσα περα για περα απροσποιητη,οπως και οι χαρακτηρες του,στηνει μπροστα μας ενα θεατρικο σκηνικο βγαλμενο μεσα απο τα σπλαχνα της Ελλαδας.Τα προσωπα του εργου μυθικα και συγχρονως εντελως αληθινα ,ξεφυτρωνουν πισω απο κλειστες πορτες και μας αποκαλυπτουν μυστικα και αληθειες που η τοτε κοινωνια δεν επετρεπε να βγουν στο φως. Ο καθως πρεπει αστισμος της εποχης απερριπτε την αληθεια κρυμενος πισω απο τον καλα κατασκευασμενο μυθο του.Αυτον τον μυθο αποκαθηλωσε ο Ταχτσης, βαζοντας στο στοχαστρο πρωτα απο ολα τον ιδιο του τον εαυτο,ζωντας μια ζωη ευαλωτη και ευθραυστη.Η κεντρικη ηρωιδα η Εκαβη ειναι μια γυναικα που κλεινει μεσα της την Ελλαδα,ειναι η Ελλαδα.
Μια Ελλαδα που κλαιει,αγωνιζεται ,ποναει,αδικειται, θρηνει και βαζει διπλα στην λαμπροτητα της μια χυδαιολογια,μια φτηνια που κι αυτη της ταιριαζει.
Αναλυοντας το εργο του ο συγγραφεας σε μια συνεντευξη στον Ταχυδρομο ειχε πει χαρακτηριστικα"Ετσι οταν διαμαρτυρεται και κλαιει η ηρωιδα,διαμαρτυρεται και κλαιει η Ελλαδα.Κι εγω αυτο ηθελα να κανω-να βαλω την Ελλαδα να κλαψει,να κλαψω την Ελλαδα,να κλαψω με την Ελλαδα."
Ο Φασουλης βλεπει το εργο σαν ενα διαστημικο ταξιδι στο παρελθον,ενα ταξιδι επιστημονικης φαντασιας στο παρελθον για πραγματα που δεν ξερουμε,που αγνοουμε.Επιθυμει να παει πισω στον χρονο για να δουμε πως ζουσε τοτε ο κοσμος.
Το μικρο αγαπημενο μου αναγνωσμα ειχε περασει στο παρελθον πολυ κακες στιγμες στην τηλεοπτκη του μεταφορα,μολονοτι ειχε πρωταγωνιστες,λαμπρα ονοματα της σκηνης.Ο σκηνοθετης δεν σταθηκε στο υψος του κειμενου,αδικησε τους χαρακτηρες,και σκηνοθετησε μεσα σε κουτσα σκηνικα εναν ολοκληρο κοσμο,μια δυσκολη εποχη. Σκετη καταστροφη.
Ευχομαι φετος το κειμενο του Ταχτση να ανασανει τον αερα της μοναδικοτητας του και να ξαναγεννηθει στα χερια του Σταματη Φασουλη.Ας μιλησει παλι η γλωσσα του μεσα μας για να μας διδαξει την αληθεια και την ελευθερια που εκανε πραξη ο συγγραφεας του.
Κι αν οι νεοτεροι δεν αναγνωριζουν κατι οικειο στα κειμενα αυτα,ας ταξιδεψουν με το διαστημοπλοιο του Φασουλη για να δουν τη γη απ'τη σεληνη.Το ταξιδι ειναι διαχρονικο πιστεψτε με.

33 σχόλια:

  1. αυτό δεν πρέπει να το χάσω με τίποτα!! λατρεύω τον Ταχτσή, έχω διαβάσει ότι έχει γράψει, είναι τρομερά ευφυής. το τριτο στεφανι το ᾽62 κυκλοφόρησε με αυτοεκδοση παρακαλω, ανελαβε ο ιδιος ολα τα εξοδα αφου κανεις δεν ηθελε να το εκδοσει ως τοτε. μαλιστα κάποτε των ρωτησαν γιατι δεν γραφει ακόμα κατι και ειπε, Τρέμω να ξαναπεράσω αυτά που πέρασα με το “Τρίτο στεφάνι”. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τι μου κόστισε αυτό το βιβλίο. Το έχω πληρώσει με τη μισή μου ζωή.
    Ανυπομονώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μελισσουλα εισαι μεσα στο μυαλο μου.Χαιρομαι ιδιαιτερα που σου αρεσει ο Ταχτσης και το βιβλιο αυτο.Ειλικρινα δεν θυμαμαι ποσες φορες το εχω διαβασει.Και παντα βρε παιδι μου νομιζω πως ειναι η πρωτη φορα.Σου στελνω τα φιλια μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ...Για αυτό το βιβλίο μου μιλάει συνέχεια ένας φίλος μου.. Δεν το έχει διαβάσει ακόμη..Και μάλλον χάνω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σου προτεινω να ακουσεις τον φιλο σου.Περιμενω εντυπωσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ενα καταπληκτικό βιβλίο με πολυ άμεση γλώσσα μας ταξιδεύει μέσα από τηνζωή τους έρωτες, τις σκέψεις την καθημερινότητα δυο γυναικων στην μεταπολεμικη ελλάδα.Πρόσφατα διάβασα απο την Δ.Βιβλιοθήκη,Το φοβερο βήμα τηναυτοβιογραφία του,με μοναδικο τρόπο σου βγάζει τις ευαισθησιες του ,την πικρίατουκαι την διαφορετικότητα του.Δεν με σόκαρε ούτε με προκάλεσε,μου αφησε μια πίκρα,και λύπη.Στη σκέψη μου κατέγραψα απο μια άλλη σκοπια 'Το τρίτο στεφάνι''.Πολύ ωραία αναρτηση..Τα λέμε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και εγω πιστευω οτι ειναι ενα βιβλιο που κοσμει την ελληνικη λογοτεχνια.Ευχαριστω για τα καλα σου λογια.Φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καλησπέρα Γιάννα μου και καλή εβδομάδα!
    με πήγες αρκετά χρόνια πριν και ταυτίζομαι με το σημείο που λες"αναζητουσαμε την κουλτουρα μας και την πολιτιστικη μας ταυτοτητα".εκείνο το χρονικό διάστημα όλοι το διαβάσαμε.
    όσο για τη μεταφορά του βιβλίου στην τηλεόραση εκείνο που έχω να πω είναι ότι όσες φορές προσπάθησα να δω σειρά ή ταινία και είχα διαβάσει το βιβλίο,απογοητεύτηκα!το βιβλίο είναι άλλη αίσθηση,τη σκηνοθεσία την κάνει ο αναγνώστης!παρεπιπτόντως διάβασα και εγώ την αηδονόπιτα,το τελευταίο χρονικό διάστημα δια βάζω την Παναγιά της θάλασσας του Ιδελφόνσο Φαλκόνες.κόλλησα με το ιστορικό μυθιστόρημα τα τελευταία χρόνια!
    φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ρουλακι καλησπερα.Πραγματι εμεις που περασαμε εφηβεια στη χουντα ,χρειαστηκαμε χρονο για να προσδιορισουμε πολλα πραγματα.Η αηδονοπιτα ειναι το δευτερο βιβλιο του Ζουργου.Αν σε ενδιαφρει να διαβασεις το πρωτο,λεγεται"Στη σκια της πεταλουδας" και εχει πολλα στοχεια απο την ιστορια της Μακεδονιας.Οταν εχεις χρονο γραψε μου τις εντυπωσεις σου για τον Ζουργο και το βιβλιο του,εγω τον βρισκω εξαιρετικο.Νομιζω πως θα αφησει ονομα στην λογοτεχνια μας.Δεν μοιαζει με τις φουσκες που κυκλοφορουν καθε μερα και βιβλιο.Το δικο σου δεν το ηξερα καθολου.Μολις τελειωσω ενα μικρο λοφακι που εχω αδιαβαστα θα το παρω.Σου στελνω τα φιλια μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γιάννα μου, είναι αριστούργημα το βιβλίο!
    Το έχω αγοράσει δυο φορές...
    Φιλιά και την αγάπη μου, σου στέλνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτές τις μέρες είχε αφιέρωμα μια εφημερίδα στον Ταχτσή με ιδιαίτερη μνεία στο Τρίτο Στεφάνι. Η αλήθεια είναι ότι αν και έχεο βρεθεί πολλές φορές μπροστά μου ακόμα δεν το έχω διαβάσει. Ας πούμε ότι τώρα μου έδωσες κίνητρο να το βάλω στη λίστα για αυτή τη χρονιά.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μετα να το διαβασεις γιατι περιμενω τις εντυπωσεις σου.Ασε που μπορει να σε φερει ο δρομος σου τον χειμωνα στην Αθηνα και τοτε θα παμε και θεατρο.Φιλακια καλο βραδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εγινε μπεστσελλερ το βιβλιο αφου γυριστηκε σηριαλ πρωτα. Ηταν το πρωτο του που διαβασα. Θα πρεπει να ειναι πολυ ενδιαφερουσα η παρασταση. Εχεις υπ' οψη σου ποια ηθοποιος θα ενσαρκωνει την Εκαβη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Δηλαδή με προσκαλείς να πάμε μαζί θέατρο;! Χάρηκα σαν παιδάκι μακάρι να τα κατάφερνα.
    Είσαι πολύ καλή, φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Το εργο θα ανεβει στις 10 Οκτωβριου στη σκηνη Κοτοπουλη του Εθνικου και οπως καταλαβαινω,την Εκαβη θα ενσαρκωνει η Ν.Μεντη.Για οσους θυμομαστε η Μεντη στο σηριαλ ειχε παιξει την Νινα,αλλο σημαντικο προσωπο του εργου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σε προσκαλω γλυκεια μου,και η χαρα θα ειναι ολη δικη μου.Οχι μονο μια φορα,αλλα οσες θελεις και μετα ποτακι και κουβεντουλα.Να εισαι καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ε τότε δεν υπάρχει περίπτωση θα έρθω μετά τις 10 Οκτωβρίου!! ηξερε η ολυμπιακή που μου ακύρωσε την πτήση :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. καλαπληκτική περίληψη έγραψες Γιάννα μου, το διάβασα οταν ήμουν φοιτήτρια και μ'εκανες να θέλω να το ξαναδιαβάσω! καλημέρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Globalακι μου σ'ευχαριστω.Σου στελνω τα φιλια μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. σε έβαλα στην "επιλογή στης εβδομάδας-Γιάννα" γι'αυτό σου το πόστ. :-) καλή συνέχεια και καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. μεγαλο το μυθιστορημα, και μεγαλη η προωρη απωλεια του Ταχτση
    δεν ειμαι φιλος των τηλεοπτικων μεταφορων και αυτη η αποψη δεν αλαξε μετα την τηλεοπτικη μεταφορα του στεφανιου
    για τον φασουλη τι να πω; ο ανθρωπος εχει ταλεντο αναμφιβολα, ομως παλευει κι αυτος μεσα σε ενα περιβαλλον και μια αγορα θεαματος που ειναι στην καλυτερη περιπτωση μετριωτατη!
    δεν θα μπω λοιπον στον κοπο να παω να δω την παρασταση, προτιμω να ξαναδιαβασω το στεφανι και να τιμησω και την μνημη του Ταχτση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ευχαριστω πολυ την καλη φιλη Γκλομπαλ.Να εισαι καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Συμφωνω σε οσα λες καλε μου παναθηναιε,αλλα ας δωσουμε μια ευκαιρια στο θεαμα.Εγω θελω να το δω για να εχω να λεω μετα.Οσο για το βιβλιο νομιζω πως το εχω διαβασει περισοτερο απο εικοσι φορες.Οταν κατι με ενοχλουσε,οταν η διαθεση επιανε πατο,το επιανα στα χερια μου και βυθιζομουνα στη μαγεια του.Η τελευταια ηταν το φετεινο χειμωνα.Ελπιζω να τα ξαναπουμε και για αυτο αλλα και για τοσα αλλα βιβλια που διαβαζουμε.Καλο βραδυ και μη μου χαλιεσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αγαπητη Γιάννα σε χαιρετώ,
    Νομίζω πως το Τρίτο Στεφάνι αποτελεί το κοινωνικό ευαγγέλιο της μεταπολεμικής Ελλάδας. Η γνησιότητα του έργου, οι χαρακτήρες, οι σκηνές, οι εκφράσεις φτιάχουν το πορτρέτο της πατρίδας μας.
    Το έχω πάντα στη βιβλιοθήκη μου σε όποιο μέρος του κόσμου κι αν είμαι.
    Χαιρετίσματα απο μουντό, φθινοπωριάτικο Μόντρεαλ με ελαφρά ψυχρούλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ιουστινη μου σε καλωσοριζω με χαρα.Συμφωνω μαζι σου και σ'ευχαριστω για τα λογια σου.Καλημερα απο μια ηλιολουστη και ζεστη Αθηνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. -εχει δικιο η Δεσποινα
    εγινε μπεστ σελλερ μετα την τηλεοπτικη σειρα
    (η οποια ηταν απο τις καλυτερες μια που συνηθως πηγαινουν απατες οι προσπαθειες απεικονισης λογοτεχνηματων)

    Ειναι αδικημενος ο Ταχτσης
    λογω του θανατου του (και της ομοφυλοφιλιας)
    κι ομως ειναι απο τα πιο λαμπρα παραδειγματα αριστοτεχνιας του λογου στην νεοελληνικη λογοτεχνια..

    κι αυτο το διαπιστωνουμε με την αντοχη στο χρονο..αυτη ειναι η καλυτερη δικαιωση ..
    φιλια πολλα Ιωαννα ..εξαιρετικη επιλογη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Καλως την Ταλι.
    Αδικημενος και στον θανατο του επισης.Ευχαριστω για τα καλα σου λογια.Τα φιλια μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ.ΕΧΩ ΑΚΟΥΣΕΙ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΑ.ΑΦΟΥ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΩ.
    ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ Σ/ΚΟ ΝΑ ΕΧΕΙΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Καλο μηνα και σε σενα καλε μου φιλε.Ειμαι σιγουρη οτι το βιβλιο θα σου αρεσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Μακάρι να είναι αξιόλογη η μεταφορά, καθώς το κείμενο είναι πολύ ιδιαίτερο και αγαπημένο πλέον από όλους μας... κλασσικό πια...

    Καλημέρες, καλό μήνα και καλό βόλι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Το ιδιο ελπιζω κι εγω οδοιπορε!Καλο μηνα επισης και σε σενα καλο βολι για ολους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ενδιαφέρον μου ακούγεται, να ευχηθούμε ο Στ. Φασουλής να σταθεί στο επίπεδό του κειμένου και να το αναδείξει

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή