Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010

ΑΘΕΑΤΟΣ CARAVAGGIO

Σε μια γωνια της Ρωμης κοντα στην P.Navona βρισκεται η θαυμασια βασιλικη S.Luigi Dei Francesi.Χτισμενη το 1518 με την εποπτεια και την φροντιδα της Αικατερινης των Μεδικων, ειναι αφιερωμενη στην Παναγια,στον Αγιο Διονυσιο τον Αεροπαγιτη και στον Λουδοβικο ΙΧ βασιλια της Γαλλιας.

Στο θαυμασιο εσωτερικο της κρυβει εκτος των αλλων τρια μοναδικα εργα του Caravaggio.
O Michelangelo Merisi οπως ηταν το πραγματικο του ονομα ξεκινησε απο το Caravaggio μια μικρη πολη κοντα στο Μιλανο και θεωρειται σημερα απο ολους τους ερμηνευτες του εργου του ο κορυφαιος ζωγραφος του μπαροκ κι αυτος που ασκησε τεραστια επιδραση στους ομοτεχνους του.
Η κοχη της βασιλικης του S.Luigi οπου βρισκονται οι πινακες φωτιζεται απο ενα διακριτικο φως που χρειαζεται λιγα κερματα καθε φορα που σβηνει σε μια μεταλλικη σχισμη, για να αναψει ξανα και να φωτισει το μεγαλειο του δημιουργου.

Ο Αγιος Ματθαιος και ο Αγγελος.


Το Μαρτυριο του Αγιου Ματθαιου

Η κληση του Αγιου Ματθαιου.

Ο σημαντικοτερος πινακας που εχει δεχτει και τις περισσοτερες ερμηνειες απο τους ειδικους.
Εικονιζεται ο Χριστος να καλει τον Ματθαιο για να τον ακολουθησει στο δρομο του θεου.
Ο Ματθαιος ηταν τελωνης,ειχε πολλα χρηματα,ισχυρους φιλους και ζουσε μια διαφορετικη ζωη.Μια μερα που ο Χριστος τον συναντησε να μετραει τα χρηματα του μαζι με τους φιλους τον καλεσε να τον ακολουθησει.Διπλα στον Χριστο φαινεται ο Πετρος και στο τραπεζι καθεται ο Ματθαιος.Ο Χριστος απλωνει το χερι του με δισταγμο,η κινηση δεν εχει καμμια ενταση,και δειχνει τον Ματθαιο,ο οποιος φαινεται να εκπλησσεται και δειχνει με το χερι του τον εαυτο του,σαν να αναρωτιεται αν ειναι αυτος που καλει ο Χριστος.Στα δεξια του Ματθαιου στεκεται ενα παιδι και στα αριστερα του ενας ανθρωπος μεγαλυτερης ηλικιας,που φαινεται αφοσιωμενος στα χρηματα.Πολλοι ερμηνευτες του εργου υποστηριζουν, οτι οι τρεις μορφες ειναι ο ιδιος ο Ματθαιος σε τρεις φασεις της ζωης του.Ενα παιδι οπως ηταν καποτε με την απορια στο βλεμμα,ο ιδιος στην παρουσα φαση της ζωης και αυτος που θα ειναι στο μελλον,παραδομενος στην λαγνεια του χρηματος.
Αν παρατηρησουμε προσεχτικα θα δουμε οτι ο πινακας χωριζεται σε δυο μερη.Στο αριστερο μερος τα προσωπα ειναι ντυμενα με τα ρουχα της εποχης του Καραβατζιο και στα δεξια τα προσωπα ειναι ντυμενα με τα ρουχα των Ιουδαιων της εποχης του Χριστου.Αυτο μας δειχνει οτι το εργο δεν τοποθετειται σε μια συγκεκριμενη εποχη,αλλα η κληση του Χριστου προς τον ανθρωπο για να ακολουθησει τον δρομο του θεου ειναι συνεχης και διαχρονικη.Ειναι η εσωτερικη αναγκη της αναζητησης και της ισορροπιας που πρεπει να ικανοποιηθει στο διηνεκες του χρονου.O δρομος που περιεχει την προσφορα,την αγαπη προς τον συνανθρωπο και στοχευει στην αληθεια.Σ'αυτη τη διαδρομη ο ανθρωπος γινεται το υπερτατο ον,με αυταπαρνηση και γνησιοτητα.
Ο Καραβατζιο ειχε την πιστη μεσα του.Ισως οχι με την εννοια της καθημερινης τυπολατρειας,αλλα σαν εσωτερικη δυναμη και αναγκη της ψυχης.
Σημαντικη ειναι και η παρουσια του Πετρου διπλα στον Χριστο,που δειχνει με τον ιδιο τροπο προς τον Ματθαιο.Ο Πετρος ειναι ο δημιουργος της πρωτης εκκλησιας και θεωρειται ο πρωτος Παπας της Ρωμης.
Πανω απο το κεφαλι του Χριστου διακρινεται ενα παραθυρο και στο εσωτερικο του ο σκελετος στο σχημα του σταυρου.Το φως διαχεεται συγκλονιστικα,φωτιζει το προσωπο του Χριστου και σηματοδοτει το περασμα απο τον θανατο στη ζωη.
Η τεχνικη που εισηγαγε ο Καραβατζιο ειναι η χρηση του "chiaroscuro",η αντιθεση φωτος και σκιας, που μοιαζει με κινηματογραφικο φωτισμο και ειναι δικη του ανακαλυψη.
Οι φωτοσκιασεις στα εργα του ειναι ενα μοναδικο παιχνιδι που σφραγιζει την τεχνοτροπια του με μια γνησια εικαστικη εκφραση.

Η λεπτομερεια στο προσωπο του Χριστου
Το μικρο αγορι που στεκεται δεξια απο τον Ματθαιο με την εκφραση αποριας στο βλεμμα,ειναι ντυμενο με τα ρουχα της εποχης του Καραβατζιο στα χρωματα του μπαροκ.
Οσο διαρκουσε η επισκεψη μας εκει,η διακριτικη συνοδεια της μουσικης απο το εκκλησιαστικο οργανο ολοκληρωνε την οπτικοακουστικη εμπειρια.
Ο Caravaggio εφυγε απο την ζωη σε ηλικια τριαντα οκτω ετων και φετος συμπληρωνονται 400 χρονια απο τον θανατο του.

39 σχόλια:

  1. Απαπα! Με αποτελείωσες.. !!
    Απλά με αποτελείωσες..
    Απίστευτη τέχνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπημενη μου Αρτιστα,ειπες τα παντα με δυο λεξεις και σ'ευχαριστω πολυ γιαυτο.Καλο βραδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Eχω μείνει ενεή..άφωνη...απίστευτη παρουσίαση!!
    Δεν έχω λόγια!Δεν είναι τυχαιο που μερικοί..ελαχιστοι έχουν περάσει στην αιωνιότητα
    αφήνοντας τετοια έργα τεχνης!!
    Κυρία μου,υπoκλίνομαι σε σας και στον caravaggio!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολυ ομορφη παρουσιαση Γιαννα μου. Επετρεπαν την φωτογραφηση των πινακων και των εικονων και μαλιστα τοσο παλαιων;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πελα μου σ'ευχαριστω.Μαγευτηκα τοσο πολυ απο αυτον τον ζωγραφο που εψαξα σχεδον ολο του το εργο.Ειναι σπουδαιος,απιστευτη η παρουσια του στην τεχνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεσποινακι μου μπορουσες να φωτογραφισεις χωρις φλας.Εγω αγορασα μεσα στην εκκλησια μερικες καρτες και τις σκαναρισα.Επισης βρηκα και δυο φωτο στο ιντερνετ.Καλημερα καλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Συγχαρητήρια Γιάννα.Όχι μόνο ήμουν μαζί σου , όχι μόνο!!!!
    Τα σέβη μου, γλυκά φιλιά:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υπέροχος... υπέροχος... φως, σκιά, έκφραση, μυστήριο...

    Ζήλεψα λίγο... να τόσο δα!

    Φιλί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπημένη μου Γιάννα,
    Υπέροχο το ταξίδι σου στην Αιώνια Πόλη. Και πιο υπεροχη η συντροφιά της πανέμροφης κόρης σου. Να τη χαίρεσαι πάντα σε όλα της.
    Τέλος, η Αναγεννησιακή τεχη της Ιταλίας , απο Καραβάτζιο μέχρι Μιχαήλ Αγγελο είναι αξεπέραστη. Πιστεύω ότι μετα το αρχαιολελληνικό θάυμα της Αθήνας του 5ου πΧ αιώνα, η Ιταλία έφερε το θαύμα στη ζωγραφική και το επανέφερε στη γλυπτική.
    Φιλιά καλημέρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ωραία πολύ ωραία αυτά που γράφεις Γιάννα μου.
    Μου έφερες στο μνημονικό μου θαυμάσιες αναμνήσεις αλλά και τον πόνο του σβέρκου που μας είχε πιαστεί για ημέρες.Έχουν τόσα υπέροχα έργα ζωγραφικής φτιαγμένα με πολύ φαντασία
    και θαυμάσιο τρόπο τέχνης. Είναι τυχερές οι ελληνο-ιταλιδες εγγονούλες μου που θα πρέπει να είναι υπερήφανες για την καταγωγή τους, έχουν τόσα πολλά κι από τις δυο χώρες να διδαχτούν. Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ευχαριστω Κατερινακι.Ειπαμε εισιτηριο και φυγαμε.Φιλιααααααααααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Οδοιπορε μου μοναδικη ειναι η τεχνη.Τροφη του νου και της ψυχης.Φιλι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ιουστινακι μου ευχαριστω για τα γλυκα σου λογακια.Ειμαι λατρης της τεχνης.Μπορω να χαθω για ωρες αναμεσα σε πινακες,γλυπτα,μουσεια,αναλυσεις και συζητησεις.Συμφωνω μαζι σου για την Ελληνικη και Ιταλικη εικαστικη εκφραση.Σε φιλω πολυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πραγματικα οι εγγονουλες σου εχουν μια τεραστια καλλιτεχνικη κληρονομια και μακαρι Ευη μου να θελουν να την ανακαλυψουν.Γιατι και ο ελληνικος πολιτισμος ειναι μοναδικος και σηματοδοτησε την πορεια του κοσμου και στις τεχνες και στις επιστημες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πολύ ωραία παρουσίαση Γιάννα μου, μπράβο.
    Είχα την τύχη να δώ πολλά ενδιαφέροντα έργα του Caravaggio πριν χρόνια, νομίζω το 1997, που εκτέθηκαν στη Θεσσαλονίκη (στο "παλατάκι" στη μύτη του Μικρού Καράμπουρνου) και ενθουσιάστηκα.
    Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καταπληκτικη ανάρτηση.Μπραβο σου πολυ ωραια παρουσιαση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Γεια σου Ντινο μου.Με τον ιδιο τροπο ειμαι κι εγω ενθουσιασμενη απο τον Καραβατζιο.Η επαφη με την τεχνη εχει παντα μεγαλο ενδιαφερον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ευχαριστω για τους υμνους προς εμενα αγαπητε loner.Τα μπραβο αξιζουν νομιζω περισσοτερο στον καλλιτεχνη που μου εδωσε την αφορμη για να γραψω.Φιλια πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Γιάννα μου τι υπέροχη ανάρτηση, τι όμορφα που μας παρουσίασες και μας γνώρισες τον μοναδικό Καραβάτζιο και τα έργα του!!! μπράβο και πάλι μπράβο!!!
    φιλιά πολλά:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Γιάννα μου,είναι διάχυτη η λατρεία σου στην τέχνη και έχεις την ικανότητα να τη μεταδίδεις με εξαιρετική αφήγηση
    κι άλλο,κι άλλο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Γιάννα μου,απλά υποκλίνομαι στη ματιά σου!
    Μαγεύτηκα!
    Το πρόσωπο του Χριστού με έκανε να αισθανθώ ιδιαίτερα...
    Γλυκιά μου, σε ευχαριστώ!
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αγαπημενη μου thumbelina ευχαριστω απο καρδιας.Ο Καραβατζιο πρεπει να πω οτι με εχει συναρπασει και ηθελα να το μοιραστω μαζι σας.
    Φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αχ βρε Ρουλα μου τι θα ημασταν χωρις την τεχνη.Κι εγω ειναι αληθεια πως την λατρευω.Φιλα πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ολγακι μου η ματια σου επιασε το τελειο.Ευχαριστω για τα καλα σου λογια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Φοιβο μου καλε ευχαριστω.Χαιρομαι πολυ που σου αρεσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. ετοιμασε σοκολατακια,κεκακια και τα συναφη,αρση απαγορευτικου, καλου μου ταξιδι.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Γιάννα μου τί να πω;! Το μόνο που έλειπε από την ξενάγηση αυτή ήταν το εκκλησιαστικό όργανο που εσύ είχες συνοδεία. Κατά τα άλλα ένοιωθα να είμαι μπροστά στον θαυμάσιο αυτό πίνακα και να τον εξετάζω εξονυχιστικά! Φαντάζομαι πως θα είναι χαρακτηριστικό έργο του Καραβάτζιο τον οποίο μας παρουσίασες το ίδιο υπέροχα.
    Ευχαριστούμε για την όμορφη τέχνη που μοιράζεσαι μαζί μας.
    Φιλάκια καλή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μπράβο, Γιάννα! Το πνεύμα σου που πετάει στα ύψη ξεπερνά τα αεροπλάνα που επιτηρείς κάθε μέρα. Καλή συνέχεια και καλές ανατάσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Μετα μου ειναι ενας πινακας που κυριολεκτικα μιλαει.Τα προσωπα βγαινουν απο τον καμβα και ερχονται προς εσενα με την προθεση να αποκαλυφθουν και να προβληματισουν.Εγω κρινω οτι η τεχνη του δημιουργου ειναι μεγαλοφυης.
    Φιλακια πολλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Αγαπητε μου κ.Παπαγιαννη ευχαριστω και θα προσπαθω παντα.Καλημερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. γιαννα μου, υπεροχη η περιγραφη σου! μας εφερες κοντα στον μεγαλο καραβατζιο!
    θα ηθελα να προσθεσω οτι ο καραβατζιο ηταν ενας αντιφατικος και πληθωρικος χαρακτηρας
    ενδεικτικα αναφερω οτι μετα απο ενα τσακωμο σκοτωσε καποιον, και για να ξεφυγει τη διωξη κατεφυγε στη ναπολι και μετα στη μαλτα
    πεθανε στο πορτο ερκολε, μια παραλιακη πολη κοντα στη ρωμη, ισως και να δολοφονηθηκε
    βαθεια βουτηγμενος στον κοσμο της νυχτας και του περιθωριου, προκαλουσε τους παντες και τα παντα μεχρι την τελευταια του στιγμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αγαπημενε μου φιλε Παναθηναιε.Ειχα διαβασει για το τελος του Καραβατζιο,αλλα δεν ηθελα να το γραψω για να μην φανει πολυ βαρυ το κειμενο.Ευχαριστω που το εκανες εσυ με το σχολιο σου και προσθεσες ολες τις λεπτομερειες.
    Φιλια πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Γειά σου Γιάννα
    Αγγιξες ευαίσθητη χορδή μου. Μου αρέσει πολύ ο Caravaggio,λατρεμένος ζωγράφος και προσωπικότητα γοητευτικά αυτοκαταστροφική. Εβλεπα τα έργα του στην εγκυκλοπαίδεια αλλά όταν τα πρωτοείδα ζωντανά στην Εκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης, το 1993, έγκυος ούσα, ενώ δε γνώριζα τίποτα για τη ζωή του, ένοιωσα πως έβλεπα στα πρόσωπα των αγοριών που αναπαριστούσε την αγάπη και τον πόθο του γι αυτά. Τότε πρωτοένοιωσα τη ματιά του ομοφυλόφιλου που λέγεται ότι ήταν.
    Στη συνέχεια πήγα στην έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης "Ο Καραβάτζιο και η εποχή του" αλλά στη Ρώμη θαύμασα το ζωγράφο στο φυσικό του περιβάλλον, στα εκθέματα της Galleria Borgese και στα Μουσεία Βατικανού.
    Κι επειδή θεωρώ τη Ρώμη την ωραιότερη πόλη που έχω πάει, να βλέπω εικόνες της πάντα με γεμίζει νοσταλγία και γλυκιές ονειροπολήσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. @ Iουστίνη Φ: Ο Καραβάτζιο όπως φαίνεται και από τους πίνακες.., ανήκει στο Μπαρόκ..και όχι βέβαια στην Αναγέννηση...Ο Μιχαήλ Άγγελος προηγείται του Καραβάτζιο ως αναγεννησιακός.
    @ Γιάννα: Πολύ προσεγμένη ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Μαιρη καλως ηρθες.Οι παρατηρησεις σου ειναι πολυ ευστοχες.Τα εκθεματα στην Galleria Borgese τα ειχα δει σε προηγουμενη επισκεψη μου στη Ρωμη.Ο Καραβατζιο εμενα μου φαινεται μοναδικος.Συνηθως αφιερωνω χρονο για να θαυμασω την τεχνη οπου την βρω.Υπαρχει αλλο ενα εργο του στην εκκλησια S.Maria del popolo στην ομονυμη πλατεια.Η Ρωμη παντα αγαπημενη.Ελπιζω να τα λεμε τωρα πια συχνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Για να δεις όλα τα έργα τουλάχιστον των πλέον σημαντικών στη Ρώμη πρέπει να πηγαίνεις στα μουσεία συνεχώς επί μήνες.
    Σ΄ευχαριστώ για το καλωσόρισμα. Σ' ευχαριστώ και για την εγγραφή σου στο blog μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Προς το Blog σας

    Ένα νέο blog γεννήθηκε με σκοπό να δόση βήμα σε όλους τους Έλληνες ..Ένα Blog όπου μπορεί ο καθένας μας να γράφει ότι τον απασχολεί επώνυμα η ανώνυμα…ένα blog που δίνει την ευκαιρία σε όλους τους Έλληνες να πούνε όλα αυτά που μέχρι τώρα διστάζανε να πούνε .. Αν θέλεις και εσύ να κάνεις κάτι για όλη αυτή την απάτη που βλέπεις γύρο σου ..έλα μαζί μας …..Το Blog σου δίνει την δυνατότητα να ακουστή η γνώμη σου σε ένα ευρύ κοινό χωρίς πολιτικούς ,κομματικούς ,εθνικούς, θρησκευτικούς, η άλλους περιορισμούς .
    Κάνε τώρα την αρχή έλα μαζί μας…………
    Οι απόψεις που θα γράφεις εδώ δεν λογοκρίνονται σε καμιά περίπτωση και δημοσιεύονται ακέραιες

    Ζητάμε και την δική σας στήριξη καθώς το Blog προωθεί τις απόψεις των Blogger και των πολιτών, και όχι δικές μας…..

    www.ksipnistere.blogspot.com

    www.ksipnistere.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή