Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2009

ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΕΤΕΙΟ


Οχι την ιστορια δεν μας την εμαθαν στα σχολεια.Οσο κι αν προσπαθησαν οι καλοι μας δασκαλοι και οι καθηγητες αργοτερα στο γυμνασιο ,οι μεγαλυτερες αληθειες δεν εφτασαν ποτε στα παιδικα αυτια μας.Τα βιβλια γραμμενα κατα παραγγελια, περιεγραφαν την ιστορια σαν ενα ειδος ημερολογιου με ημερομηνιες, ατελειωτες αναφορες στις μαχες στα βουνα και στα ξεφωτα και στειρες εξαρσεις ανδρειας και πατριωτισμου.Ο πατριωτισμος ειναι καλος οταν στοχευει στην αναπτυξη της κριτικης σκεψης, στην εμπεδωση της πραγματικοτητας και στην επεξεργασια της αληθειας των αλλων.Στα σχολεια μας δεν υπηρχαν εποπτικα μεσα διδασκαλιας. Κατι πορτραιτα των αγωνιστων του 21 κρεμασμενα στους τοιχους, εκαναν παρεα στον χαρτη της γεωγραφιας ,μαζι με τα αρχαια ρητα σε καλλιγραφια.Το διαδικτυο στη σφαιρα της φαντασιας και ουτε.Οι δασκαλοι παλευαν με το χρονο για να προλαβουν την υλη, μας επρηζαν με την εμμονη τους στις λεπτομερειες και εκαναν το μαθημα αναγκαιο και απωθητικο.Η εξυπηρετηση της μαθησης ηταν μηδενικη, λες και εφτανε να παπαγαλισουμε ποτε εγινε η μαχη του Μαραθωνα για να γινουμε αμεσως, οι γνωστες της ιστορικης αληθειας. Ενα θολο τοπιο στην ομιχλη ηταν παντα η ιστορια και κυριως η νεωτερη και συγχρονη, που ισως μπορουσε να κεντρισει περισσοτερο το ενδιαφερον του μαθητη λογω προσφατου παρελθοντος.Δυστυχως η ιστορια δεν γραφεται μονα στα πεδια των μαχων,απο τα κορμια αυτων που εφυγαν με τα σημαδια της θυσιας στα προσωπα τους.Το μεγαλυτερο μερος της γραφεται στο παρασκηνιο,πισω απο κλειστες πορτες και ειναι αθεατη απο τους πολλους η γραφιδα των αποφασεων.Αυτο το παρασκηνιο δεν μαθαμε ποτε.Γιατι πολεμησαμε,ποιους σκοπους εξυπηρετησαν οι θυσιες,ποιοι κινησανε τα νηματα για να περπατησει η ιστορια τον πονεμο δρομο του χαμου και της απωλειας;Κερδισαμε κατι απο τους πολεμους και αν ναι τι ηταν αυτο;Γιατι χαθηκαν τα εδαφη στην απεναντι πλευρα του αιγαιου,μπορουσαν αραγε να σωθουν;Τα ερωτηματα ειναι πολλα και οι "σκοτεινες " πλευρες ακομα περισσοτερες
Βεβαια η διδαχη της ιστοριας απαιτει γνωσεις ,πολιτικη αναλυση,βαθος ψυχης,και θεατρικη αναπαρασταση για να φτασει σε ερμηνειες.Σε ερευνα του Παιδαγωγικου Ινστιτουτου οι καθηγητες του Λυκειου κατεληξαν οτι η ιστορια ειναι ενα μαθημα με εσωστρεφη και ελληνοκεντρικο χαρακτηρα,που διδασκει την μια και μοναδικη αληθεια.Χρειαζεται να ερευνησουμε την ιστορια μας, γιατι η αληθεια της εχει βαθος, η γνωση της ειναι δυναμη και εμεις σαν λαος εχουμε ενα τεραστιο αποθεμα ψυχικου δυναμισμου και την ικανοτητα να το αξιοποιησουμε για το καλυτερο.


Ηταν ωραιο παιδι.Την πρωτη μερα που γεννηθηκε

σκυψανε τα βουνα της Θρακης να φανει.....



Ηταν γερο παιδι

Τις νυχτες αγκαλια με τα νερατζοκοριτσα

Λερωνε τις μεγαλες φορεσιες των αστρων......



Ηταν γενναιο παιδι

με τα θαμποχρυσα κουμπια και το πιστολι του

Με τον αερα του αντρα στην περπατηξια

Και με το κρανος του,γυαλιστερο σημαδι

(Φτασανε τοσο ευκολα μεσ' στο μυαλο

που δεν εγνωρισε κακο ποτε του)

Με τους στρατιωτες του ζερβα-δεξια

Και την εκδικηση της αδικιας μπροστα του

Φωτια στην ανομη φωτια!

Με το αιμα πανω απο τα φρυδια

Τα βουνα της Αλβανιας βροντηξανε

Υστερα λυωσαν χιονι να ξεπλυνουν

Το κορμι του,σιωπηλο ναυαγιο της αυγης

Και το στομα του,μικρο πουλι ακελαηδιστο

Και τα χερια του,ανοιχτες πλατειες της ερημιας

Βροντηξαν τα βουνα της Αλβανιας

Δεν εκλαψαν

Γιατι να κλαψουν;

Ηταν γενναιο παιδι!




ΑΣΜΑ ΗΡΩΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΝΘΙΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΑΜΕΝΟ

ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ

Οδυσσεας Ελυτης

31 σχόλια:

  1. Πολλές φορές έχω προβληματιστεί για την ιστορία, τον τρόπο που (δεν) την διδαχτήκαμε, τον τρόπο που προβάλλεται, τον τρόπο που γράφεται, που διαβάζεται, που μεταφέρεται...Ακόμα και για ιστορικές στιγμές που έζησα δεν έχω σφαιρική άποψη του τι ακριβώς συνέβη...
    Μόνο να πλησιάσουμε μπορούμε σε κάποιες ιστορικές αλήθειες διαβάζοντας από πολλές οπτικές και σε πολλαπλές αναγνώσεις…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Mεγάλο θέμα, Γιάννα μου.
    Θεωρώ ότι, ούτε στα χρόνια μας ,ούτε σήμερα διδάσκονται έτσι όπως πρέπει τα μαθήματα,
    τα βιβλία δε,άλλη πονεμένη ιστορία!
    Ο Ελύτης τα λέει όλα...πάντα!
    Σε φιλώ
    Καλημέρα
    Υ.Γ. Όμορφη η νέα σου φωτογραφία στον τίτλο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ιστορια μας ειναι μια πικρη ιστορία που μας τηνδινουν οπως θέλουν οι γράφοντες και οι παραγράφοντες αυτην.Κάτι αναλογο μου βγήκε και μένα σήμερα.Καλημέρες!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και εγω Αγγελικη εχω προβληματιστει πολυ με την ελληνικη ιστορια.Τα τελευταια χρονια διαβαζω μετα μανιας ψαχνοντας καποιες αληθειες και εχω εκπλαγει πολλες φορες απο διαφορα στοιχεια που ανακαλυψα και τα οποια δεν γνωριζα.Υπαρχουν ευτυχως καποια αξιολογα βιβλια.Σου στελνω την καλημερα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ειναι πραγματι μεγαλο θεμα Ολγα και ο χωρος αυτος πολυ μικρος.Αλλα μας αφορα ολους και πρεπει να ενδιαφερθουμε κυριως αν θελουμε να μην επαναλαβουμε τα λαθη του παρελθοντος.Ευχαριστω για ολα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σου τα εχω γραψει Πελα.Πραγματι πικρη η ιστορια.Φιλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν δεν εχεις διαβάσει το βιβλίο του Ζουράρη ''βεβηλα,κιβδηλα,κιβδυλα''στο συνιστω τους τα λέει πολύ αγρια για την παραποιηση που εγινε στοην ιστορια της ΣΤ' Δημοτικου.Και η γλώσσα του απιστευτη,δεν τοσυζητώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το θέμα με την Ιστορία είναι πελώριο. Το σημαντικό όμως είναι να μας διδάσκει η Ιστορία όχι μόνο μέσα από τις ηρωικές στιγμές, αλλά και μέσα από τις τραγωδίες μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΦΙΛΗ ΜΟΥ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ.ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΙΔΑ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΙΧΕ Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ.Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΝΕΙ ΑΝΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ.
    ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλησπέρα Γιάννα μου, έτσι είναι όπως τα αναφέρεις. Από πολλά χρόνια νόμιζα ότι μόνο εγώ τα έβλεπα έτσι όπως και για τα θρησκευτικά βιβλία. Ιστορία και Ορθοδοξία για μένα πάνε χέρι χέρι, δεν θα πω άλλα γιατί θα ανοίξω ντενεκέ με πολλά σκουλήκια, όπως εδω λέμε κ δεν θέλω να θυμοσουν οι φίλοι σου απλώς είναι δική μου γνώμη.
    Πολλά φιλιά καλή μου, να περνάς καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλησπέρα Γιάννα! Η ανάρτησή σου με εκφράζει απόλυτα!Τι δεν μάθαμε και τι δεν μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο.Όχι μόνο από ιστορία αλλά και για τις πραγματικές αξίες της ζωής.Ο γιος μου είναι πολύ απογοητευμένος από το σχολειο, όπως και πολλά παιδιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το βιβλιο δεν το ηξερα,θα το αναζητησω Πελα μου ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλε μου Φοιβο συμφωνω.Ετσι φαινεται η τεραστια σημασια της ιστορικης μαθησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γεια σου Σκρουτζακο.Η ιστορια ειναι μια ενοτητα που προχωραει και συσσωρευεται στις μνημες και στις θυσιες,καταγραφεται και ειναι παντα ζωντανη.Καλο σου βραδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ευη μου σ'αυτη την ζωη ειμαστε ελευθεροι να πουμε την γνωμη μας και να την υπερασπιστουμε επισης.Μονο ετσι προχωραει το παρον και γινεται αποψη,επιστημη,μελλον.Εδω Θα γραφουμε τις αποψεις μας και θα αναζητουμε τον διαλογο.Αυτο που αποφευγουμε ειναι να προκαλουμε χωρις λογο και να προσβαλουμε την προσωπικοτητα και την ελευθερια των αλλων.Σε φιλω ευγενικη μου φιλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σε καλωσοριζω και ευχαριστω για το σχολιο.Με τα φτερα της ψυχης λοιπον ας πεταξουμε στο χρονο για την αναζητηση της αληθειας.Αυτο που γραφεις για τις αξιες της ζωης με αγγιζει αφανταστα.Τις ξεχναμε και τις ποδοπαταμε καθημερινα.Σε λιγο θα ξεχασουμε πως ειμαστε ανθρωποι.Το σχολειο, το πιο σημαντικο φυτωριο μετα την οικογενεια,να δινει απογοητευση στους νεους ειναι φρικτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. τι να πει κανεις και τι να σχολιασει σ'αυτο το θεμα. στο σχολειο παντως μονο ιστορια δεν ειναι αυτο που μαθαινουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ετσι ειναι Μελισσουλα μου.Ειμαστε ενας λαος που μας αξιζει η ιστορια μας,αλλα παρολα αυτα μενουμε στο σκοταδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ειναι μεγαλο το θεμα και πονεμενο! οπως καθε τι αξιο λογου στην πατριδα μας...
    θα πεσω στα βαθεια νερα λεγοντας οτι αυτα που διδαχτηκαμε και αυτα που διδασκονται σημερα τα παιδια στην ιστορια ειναι μια αντανακλαση της κυριαρχης ιδεολογιας, δηλαδη της ιδεολογιας εκεινων που κατεχουν και διαχειριζονται την εξουσια...
    η "ιστορια" τους ειναι ενα καθρεφτισμα των αποψεων τους...
    (απλοποιω για να μπω απευθειας στο θεμα...)
    οταν λοιπον μυραινουνε και ραντιζουνε με ροδοπεταλα την γειτονα τουρκια για να μπει στην ευρωπαικη ενωση, ανακαλυπτουν καποιοι ιστορικοι οτι οι ελληνες στη σμυρνη του 1922 επεσαν στη θαλασσα επειδη ειχε συνωστισμο στην αποβαθρα! και οι αθλιοι αυτοι κολακες της εξουσιας (θελημενα η αθελητα δεν εχει σημασια) πανε να "διδαξουνε τετοια στα παιδια στα σχολεια!)...
    καποια στοιχεια νομιζω οτι αξιζει να αναφερθουνε, επειδη ειναι διαχρονικα:
    1. η "δουλεία προς τον εξωθεν παραγοντα" - ανεξαρτητα απο το ποιος η ποιοι ειναι, η ιδεολογια αυτη ειναι υποδουλη προς την εκαστοτε μεγαλη δυναμη η μεγαλες δυναμεις
    2. η αποκρυψη και το κουκουλωμα των εσωτερικων διαμαχων και συγκρουσεων ειτε με την σμικρυνση τους ειτε με την διαστροφη τους ειτε με την ακρατη εκ των υστερων "αναγνωριση" και "ηρωποιηση"
    3. η ακρατη ιδεολογικοποιηση της ιστοριας, δηλαδη η διαστροφη και παραποιηση μεσα απο την χρηση ιδεολογηματων και οχι "δεδομενων" για την καταγραφη της - παρολον οτι η ιστορια γραφεται απο τους νικητες, υπαρχουν και ορια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. έθιξες Γιάννα μου δυο μεγάλα θέματα.το ένα είναι τα ιστορικά γεγονότα και το κατά πόσο αυτά αποκρύπτονται ή όχι και το άλλο μεγάλο θέμα είναι ο τρόπος εξιστόρησης.ιστορία επίσης είναι όπως πολύ σωστά αναφέρεις και ο τρόπος που βιώνει ο καθένας μας τα γεγονότα,ιστορία είναι και οι αφηγήσεις όσων έζησαν τη συγκεκριμένη περίοδο,ιστορία είναι και τα συναισθήματα που αποπνέει η αφήγηση.ιστορία είναι και το βιώματα των παππούδων μας από τη μικρασιατική καταστροφή και δυστυχώς παραποίηση είναι η προσπάθεια απόκρυψης ή χρήση λέξεων (βλέπε συνωστισμός) με αίολα επιχειρήματα.
    και να μην ξεχνάμε αυτό που έχει ειπωθεί,σε ένα πόλεμο το πρώτο θύμα είναι η αλήθεια.
    φε φιλώ γλυκιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Τα σχολια σου απολυτως ευστοχα.Συμφωνω και για την ιδεολογικη αφηγηση της ιστοριας.Απο οπου και αν προερχεται δεν ειναι αντικειμενικη και κανει κακο.Οσο για την δουλεια τι να πω.Ολοκληρη η ιστορια μια υποσχεση και μια υποταγη στους δηθεν προστατες.Ετσι χασαμε πολυτιμα εδαφη,πολυτιμο κομματι του στρατου και φτασαμε στις ευχαριστιες προς την κυβερνηση των Ην.Πολιτειων του Σημιτη.Ας μην συνεχισω.γιατι θα γραψω πολλα.Θα καταφυγω παλι στα βιβλια μου και ελπιζω καποτε να μαθω εστω μια μικρη αληθεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Γεια σου Ρουλα μου.Με εχεις καλυψει πληρως με οσα γραφεις.Ειμαστε ολοι ενα κομματι της ιστοριας αυτου του τοπου που πρεπει να εχει συνεχεια και συνεπεια στη μνημη και στη θυσια.Η αποκρυψη και η παραποιηση ξερουμε οτι υπηρετουν ανομους σκοπους και αυτο σαν λαος το εχουμε πληρωσει ακριβα.
    Σε φιλω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Και σπάνια μαθαίνουμε το παρασκήνιο μα και για ολες τις "αθέατες πλευρές" καθε γεγονότος ειτε ειναι πολιτικό ειτε ιστορικό.

    Ετσι το μονο που μας εχει μενει για να μαθουμε οτι κρύβεται πισω απο αυτα ειναι οι "προσωπικές μαρτυρίες" και αφηγήσεις οσων τα εζησαν απο "πρωτο χερι" οπως συνηθίζουμε να λέμε.

    Καλό μηνα
    Αρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ετσι ακριβως ειναι τα πραγματα.Καμμια φορα οι αθεατες πλευρες ειναι περισσοτερες.Καλο μηνα και καλο βραδι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Συχνά, θυμάμαι, οι μεγάλοι, όταν ήμουν παιδί, μιλούσαν για
    το μέλλον μου. Αυτό γινόταν συνήθως στο τραπέζι. Αλλά εγώ
    ούτε τους πρόσεχα, ακούγοντας ένα πουλί έξω στο δέντρο.
    Ίσως γι΄ αυτό το μέλλον μου άργησε τόσο πολύ: ήταν τόσο
    αναρίθμητα τα πουλιά και τα δέντρα.
    Τ. Λειβαδιτης

    ..και εμεις...περιμενοντας το μελλον μας που το εγραφαν ..οι εξουσιες...μεγαλωσαμε χωρις μελλον..χωρις ιστορια...γιατι δεν μαθαμε ποτε που ηταν η αληθεια και που το ψεμμα...!!

    Καλημερα γιαννα και καλο μηνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ποιητριουλα μου καλη τα ειπες ολα τοσο ευστοχα.Καλο μηνα Ορφια και να εισαι παντα καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. ο μπρεχτ λεει..αλιμονο στις χωρες που εχουν αναγκη απο ηρωες. εμεις εδω ειμαστε πρωτοι στην παραγωγη ηρωων , εθναρχων κλπ και τελευταιοι στην παραγωγη αγαθων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Καλως ηρθες.Θαυμασιος ο λογος του Μπρεχτ.Πολλες φορες νοιωθω πως εχουμε μεγαλυτερη αναγκη τους αντιηρωες.Καλο βραδι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. στην ιστορια ενος τοπου ανηκουν και οι αντιηρωες και οι ηρωες αλλα και τα καθαρματα , που κι΄αυτα γραφουν ιστορια . εγω οτι ειχα μαθει μεχρι τωρα , αποδηχθεικαν λογοκριμενα και ψεματα!!! το δημοτικο σχολειο εχω τελειωση , με ψαρια ασχολουμε στη λευκαδα ζω και εργαζομαι οπου ειχα τη τυχη να εχω γειτονα και φιλο τον γερασιμο κακλαμανη εναν ανθρωπο επιστημονα σοβαρο και αριστοκρατη με ολη τη σημασια της λεξεως που επεδρασε σημαντικα στον τροπο σκεψης μου και στη ζωη μου γενικοτερα , τα βιβλια του διαβαζω τωρα η μαλλον προσπαθω να τα διαβασω .καλο βραδι σας ευχομαι και ευχαριστω πολυ για την φιλοξενεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΦΙΛΗ ΜΟΥ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΧΑΜΟΓΕΛΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Καλο μηνα Σκρουτζακο.Ευχομαι και σε σενα το καλυτερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή